O mateřské škole

Text historie školy se připravuje...

Kurikulární dokumenty v ČR jsou dvouúrovňové.

Úroveň dokumentů je tedy státní a školní. Každá mateřská, základní a střední škola je povinna vzdělávat v souladu s těmito vzdělávacími dokumenty. 

V současné chvíli všechny Rámcové vzdělávací programy pro MŠ, ZŠ i SŠ prošly velkými revizemi. 

Dobrovolně mohou školy podle těchto moderních plánů učit od šk.roku 2025/2026, povinně od roku 2027/2028. 

Více o revizích: https://revize.rvp.cz/

EU

4. pilíře vzdělávání pro 21. století.pdf 

Státní dokumenty

Vzdělávací strategie ČR 2030+ platná od roku 2020 -2030 

Rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání 

Školský zákon 2024.pdf 

Vyhláška o předškolním vzdělávání 2024.pdf 

Vyhláška o školním stravování.pdf 

Hygienická vyhláška MŠ 2024.pdf 

Vyhláška o vzdělávání žáků a dětí se speciálními zvdělávacími potřebami.pdf 

Zákon o pedagogických pracovnících 2025.pdf

Středočeský kraj

Středočeský kraj Dlouhodobý záměr 2024-2028.pdf 

Školní úroveň

Sem patří Školní vzdělávací programy, popř. Třídní vzdělávací programy, Individuální vzdělávací plány.

ŠVP 2021 Šafaříkova.doc 

ŠVP 2021 Na Severním sídlišti.docx 

ŠVP 2021 Sokolovská.doc 

Proč se chceme inspirovat programem Začít spolu

Výhody pro děti

Jako dítě chápu, k čemu mi je to, co se zrovna učím. Dovedu si vybrat a vysvětlit na čem a proč pracuji. Poradím si, když nastanou problémy. Umím naslouchat a pomoct, když někdo potřebuje a vím, že ostatní zvládnou totéž, když potřebuji já.

Výhody pro rodiče

Jako rodič vím, co se ve třídě děje a mohu se do dění v ní aktivně zapojit. Spoluvytvářím tak komunitu, které mohu být prospěšný, a která může být užitečná mně. Partnerský vztah se škol(k)ou mi dává prostor svému dítěti důvěřovat. Vím, že mé dítě i já jsme v bezpečí dobrých vztahů.

Výhody pro učitele

Jako učitel/ka mám daleko více svobody, mohu využít svou kreativitu, intuici a osobnost. To vše v rámci propracovaného systému, o který se mohu kdykoli opřít. Díky důrazu na spolupráci a vzájemné učení mohu snáze zapojit všechny děti. Je pro mě důležité mít a využívat podporu svých kolegů/kolegyň a metodiček ZaS .

 

Klasická škola, jakou znali rodiče ...

Škola Začít spolu (konstruktivistická)

orientace na učivo

orientace na dítě

důraz na hotové informace

důraz na tzv. nekognitivní dovednosti

neopisovat, pracovat samostatně

podpora vzájemné spolupráce dětí a spolupráce školy s rodinou

frontální výuka – dominuje vyučující

aktivitu přebírá dítě, důraz na odpovědnost a individuální přístup

chyba = selhání = špatná známka

chyba = proces učení

hodnocení sumativní  - známky

hodnocení formativní

vrstvení izolovaných informací, rigidní přístup k informacím

učení v souvislostech, propojení s reálným životem – lepší schopnost adaptace na změny

předměty jsou oddělené, bez souvislostí

aktuální téma propojuje více oblastí (předmětů)

domácí úkoly

práce s časovým plánem (týden, měsíc)

učení je povinnost, nutnost

učení jako proces poznávání světa, součást životní filozofie

memorování znalostí

podpora argumentace a kritického myšlení

V září 2025 se vydáváme na novou cestu...

1. Centra aktivit

Podnětné učební prostředí třídy Začít spolu tvoří Centra aktivit, která podněcují ke hře, poskytují příležitost procvičovat stávající dovednosti, ale také nabízejí výzvy k získávání nových zkušeností, vybízí k činnostem individuálním i kooperativním, nabízejí možnost volby a rozvíjí klíčové kompetence.

Co si představit pod pojmem Centra aktivit - https://www.zacitspolu.eu/centra-aktivit-v-ms/

2. Podpora jedinečnosti

Vyučující nabízí různé typy činností a míru podpory dle individuálních potřeb dětí, je spíše v roli průvodce. 

3. Svoboda a zodpovědnost

Děti jsou spoluzodpovědné za své vzdělávání a mají možnost podílet se na jeho plánování, což posiluje jejich sebehodnotu a sebevědomí.

4. Vlastní pravidla

Učitelé a děti jsou spolutvůrci třídních pravidel, která jsou jednoduchá, střídmá a definují žádoucí chování.

5. Cesta je cíl

Proces učení a reflexe činností jsou pro nás stejně důležité jako výsledek.

6. Vstřícnost a respekt

Vyučující, děti i rodiče spolu komunikují vstřícně a s respektem.

7. Svět v souvislostech

Vzdělávací program probíhá v integrovaných blocích, v nichž pracujeme s dílčími tématy, která vzájemně propojujeme. Tyto souvislosti podporují vnímání světa jako celku.

8. Bezpečí a samostatnost

Činnosti během dne probíhají v dané struktuře, což přispívá k pocitu bezpečí a samostatnosti dětí.

9. Žádné nálepkování

Vyučující v komunikaci s dětmi používá popisný jazyk a poskytuje zpětnou vazbu bez předsudků, nálepkování a subjektivního hodnocení.

10. Otevřenost světu

Školku vnímáme jako součást skutečného světa, a tak přinášíme zkušenosti z reálného života a učíme se z nejbližšího okolí, které děti obklopuje.

11. Zapojení rodiny

Školka nabízí rodině rozmanité formy spolupráce, které vyhovují jejím potřebám, možnostem, životnímu stylu a zázemí.

12. Radost z učení

Důležitá je pro nás pozitivní atmosféra, pocit bezpečí a radost z učení.

 

Více informací: Můj den ve školce https://www.zacitspolu.eu/o-programu/zacit-spolu-na-ms/

Text se připravuje...

Plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků:

2025

IT dovednosti

Respektovat a být respektován (respektující přístup a komunikace)

Kurz první pomoci

Osobnostně sociální rozvoj - funkce mozku, typologie osobnosti, apod.

Individualizace ve vzdělávání

Podnětné prostředí

ZMĚNY VE ŠKOLSTVÍ OD ZÁŘÍ 2025 A JAK TO BUDE DÁL...

 

  1. ZŘUŠENÍ/OMEZNÍ ODKLADU ŠKOLNÍ DOCHÁZKY

Odklady školní docházky se budou udělovat jen ve výjimečných případech. Tímto výjimečným případem by mělo být zejména závažné onemocnění dlouhodobého charakteru nebo plánovaná operace dítěte s dlouhodobou rekonvalescencí – doporučení vydává lékař specialista. Dalším případem jsou mírné a střední poruchy intelektového vývoje – doporučuje klinický psycholog.

V obou případech bude nutné vyjádření školského poradenského zařízení. Toto opatření ohledně odkladu školní docházky by se mělo zavádět od 9/25 postupně, ve třech vlnách, dle data narození dítěte.

  1. POSÍLENÍ ROLE MŠ V OBLASTI DIAGNOSTIKY DÍTĚTE

MŠ má hlavní roli v diagnostice dítěte, kterou bude povinně vykonávat. Dítěti bude vést diagnostické portfolio a sledovat jeho pokrok a vývoj. Případně registrovat oslabené funkce a ty v úzké spolupráci s rodinou posilovat.

Cílem pedagogické diagnostiky není diagnóza (nalezení problému), ale posouzení vývoje v jednotlivých oblastech, rozpoznání silných a slabých stránek, stanovení výchozího bodu v jednotlivých oblastech, průběžné vyhodnocování posunů (v rámci krátkodobých a dlouhodobých cílů).

Více si můžete přečíst na našich webových stránkách: /pro-rodice/pedagogicka-diagnostika-v-nasi-ms/

V současné chvíli je potřeba paní učitelky v této oblasti vzdělávat a jejich pedagogické kompetenci posilovat. Paní učitelky tak budou v tomto roce prioritně vzdělávány právě v této oblasti.

  1. SLOVNÍ HODNOCENÍ V 1. A 2. TŘÍDĚ ZŠ

Další změna se týká prvních a druhých ročníků ZŠ. Budou zaváděna slovní hodnocení v prvních třídách od 9/2027 a pro první a druhou třídu od 9/2028.

  1. PŘIDĚLENÍ ASISTENTA PEDAGOGA DO 1. TŘÍDY ZŠ

V první třídě s počtem dětí nad 15 by měl být zaveden status asistenta pedagoga – opatření zaváděno od 9/2026

  1. ZRUŠENÍ MOŽNOSTI OPAKOVAT 1. TŘÍDU

Neměla by být možnost opakovat první třídu – pouze na základě žádosti rodičů a doporučení lékaře specialisty nebo klinického psychologa a školského poradenského zařízení, opatření s platností od 9/2026

  1. ZRUŠENÍ PŘÍPRAVNÝCH TŘÍD PŘI ZŠ

Zrušení přípravných tříd, s platností od 9/2029

  1. ZRUŠENÍ MOŽNOSTI UDĚLIT DODATEČNÝ ODKLAD

K udělení dodatečnému odkladu mohla škola a rodiče přistoupit v první třídě ZŠ do konce I. pololetí.

  1. TERMÍNY ZÁPISŮ ZŠ

Termín zápisů do ZŠ přesunut na leden/únor (od 15. ledna do 15. února), u zápisu povinnost uvádět údaj, kde dítě plnilo povinnou předškolní docházku, MŠ bude poskytovat informace o poskytování podpůrných opatření, na základě pedagogické diagnostiky.

Novinky ve školství - nové vzdělávací programy pro MŠ, ZŠ i SŠ 

 

Co to pro naší MŠ znamená?

Rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání posilují inkluzivní přístup a podporují rozvoj individuálních potřeb dětí, na který se v současném tradičním vzdělávacím stylu nedával takový důraz. 

Nové RVP PV také děti připravují na plynulý přechod do základního vzdělávání a kladou důraz na vytváření podnětného a respektujícího prostředí.

Velmi důležitým faktorem je také to, že od září 2025 se odpovědnost za školní přípravu dítěte a jeho diagnostiku přesouvá na mateřské školy. Tudíž zřízení předškolních tříd vnímáme jako nejvhodnější řešení. 

Implementace  Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) bude probíhat podle následujícího harmonogramu:

  • září 2025 - dobrovolné zavedení nového RVP PV do všech mateřských škol, které splní podmínky přípravného období. Naše MŠ se do této vlny zapojí.
  • září 2026 - povinné zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách.

Více o revizích: https://prohlednout.rvp.cz/predskolni-vzdelavani/obecne-casti