Od ledna 2025 bylo v MŠ Sedlčany zřízeno školní poradenské pracoviště (ŠPP). Jeho cílem je poskytovat dětem a jejich rodinám komplexní podporu v oblasti výchovy, vzdělávání a osobnostního rozvoje a přispívat k vytváření bezpečného a inkluzivního prostředí.
ŠPP je zřizováno v souladu se školským zákonem č. 561/2004 Sb. a vyhláškou č. 27/2016 Sb.
Personální obsazení
Na naší škole působí:
speciální pedagog pro děti předškolního věku Mgr. Kateřina Reif – poskytuje podporu dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
metodik prevence Mgr. Kateřina Reif – zaměřuje se na prevenci rizikového chování,
logopedický asistent Mgr. Petra Kubálková – pomáhá dětem s rozvojem komunikačních dovedností.
Kontakt:
Mgr. Kateřina Reif, +420 731 563 915, reditelka@ms-sedlcany.cz
Mgr. Petra Kubálková, +420 777 795 031, zastupkyne.safarikova@ms-sedlcany.cz
Činnost ŠPP zahrnuje
poradenskou a diagnostickou podporu dětí podle jejich individuálních potřeb,
spolupráci s rodinami a individuální konzultace s rodiči,
metodickou podporu pedagogů v oblasti inkluze, prevence a logopedické péče.
ŠPP úzce spolupracuje s odbornými institucemi – PPP Příbram, SPC Příbram a SVP Příbram – a dle potřeby také s externími odborníky (psycholog, klinický logoped).
Podpůrná opatření
Podpora dětí probíhá podle pěti stupňů podpory stanovených legislativou.
1. stupeň podpory
Třídní učitelky na základě pedagogické diagnostiky vypracovávají Plán pedagogické podpory (PLPP).
PLPP obsahuje popis obtíží dítěte, cíle a metody podpory, využívané pomůcky i spolupráci s rodiči.
Vyhodnocuje se nejpozději do 3 měsíců.
Pokud tato opatření nestačí, škola doporučuje vyšetření v PPP nebo SPC.
2.–5. stupeň podpory
Podpůrná opatření stanovuje školské poradenské zařízení (ŠPZ) po vyšetření dítěte.
Na základě doporučení se vytváří Individuální vzdělávací plán (IVP), který upravuje obsah a formy vzdělávání dle potřeb dítěte.
IVP je pravidelně konzultován pedagogy, rodiči a asistentem pedagoga a vyhodnocuje se minimálně 1× za 3 měsíce.
Podmínky vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu,
rozvoj dovedností dle možností dítěte (samostatnost, sebeobsluha, hygienické návyky),
úzká spolupráce se zákonnými zástupci, ŠPZ a odborníky,
možnost snížení počtu dětí ve třídě,
přítomnost asistenta pedagoga dle stupně podpory,
využívání alternativních a augmentativních komunikačních systémů u dětí s postižením.
Další opatření
Pokud rodiče odmítnou doporučené vyšetření v ŠPZ, může škola požádat o součinnost OSPOD.
Pro mimořádně nadané děti nabízíme individualizovanou výuku, vyšší náročnost úkolů, využití ICT a spolupráci s Mensou ČR.
Dětem s nedostatečnou znalostí češtiny poskytujeme jazykovou podporu individuálně nebo ve skupině, s využitím překladových IT nástrojů.
👉 Školní poradenské pracoviště je tu pro děti, rodiče i pedagogy. Společným cílem je, aby každé dítě mělo možnost naplno rozvíjet svůj potenciál v prostředí, kde se cítí bezpečně a přijímaně.